treland.blogg.se

Semester

Sista semesterdagen

Kategori: Allmänt

Hemlängtan var det vi kände när vi vaknade idag. Varför är det alltid så när det närmar sig slutet av semestern. Är man borta en vecka får man hem längta efter 6 dagar är man borta tre veckor får man det de sista dagarna.

Efter frukost tänkte vi ta några timmar vid poolen trots att det inte är någon högsommarvärme här men nej så tyckte inte solen att vi skulle göra då den gömde sig bakom molnen så det fick bli ett nytt köpcentra idag Mall of the Emirates med 520 butiker och restauranger. En stor eloge till Paul som följt med i alla dessa köpcentrum och affärer på vår resa! Efter lite fler inköp av väskor (har köpt 3 st nu) och ytterligarr lite kläder åt vi lunch och tog senare en fika. Taxi tillbaka till hotellet för ett nytt försök vid poolen, men inte heller denna gången lyckades det.

Nu återstår det att få ner allt i väskorna för i morgon bär det av mot kalla Sverige igen. Vi tackar alla er som följt oss på vår blogg.

Irene & Paul

Bur Khalifa

Hej

Dagen började med lite jetlag, vi vaknade kl 6 så det blev tidig frukost idag. När vi hade ätit klart och gått upp på rummet igen så blev en av oss så väldigt jetlagad så hon somnade igen.

Det blev en taxi ut till Dubai Mall idag igen eftersom vi skulle upp i Bur Khalifa som är världens högsta byggnad. Vi kom dit lite tidigt då vi hade biljetter till kl 3, men det gjorde inget för igår hittade vi vårt favorit fik Cinnabon, de har bara en sorts kaka men vilken kaka.

När vi hade fikat och handlat lite, så var det dags för vattenspelet i världens största fontän utanför köpcentrat och vilken show vi fick även om den inte höll på så länge (det sägs att vattnet sprutas 150 m upp i luften).

Sen var det dags för Khalifen. Det är ett helt företag att ta sig upp dit med säkerhets kontroller och en massa köande för att komma med hissen, men det var värt allt besvär. Utsikten var helt fantastik, dessutom såg man tydligare här uppifrån att Dubai faktiskt är en ökenstad. Man såg också alla de jättestora hotell som är på väg att byggas (här finns ingen bygg kris här inte). Man undrar hur många turister som förväntas komma hit egentligen med tanke på alla de hotell som byggs.

Sen var det dags för lite lunch på Vapiano, smakade faktiskt som hemma, och sedan avsluta vi dagen med lita mer handlande. Vi tillbringade över 7 timmar på köpcentrat idag och vi har inte gått överallt än, och vi tycker Emporia är stort….

Bangkok & Dubai

Kategori: Allmänt

Sista dagen i Bangkok startar vi med ett par soltimmar vid vårt hotells pool som ligger på 20:e våningen. Efter lunch bär det av mot stan och sista shoppingen, lite till går det nog ner i resväskorna tror Iréne.

Tillbaka till hotellet vid 5-tiden för att duscha, packa väskorna – igen! – och äta middag innan vi tog schuttelbussen till järnvägsstationen som ska ta oss till flygplatsen. De dagar vi tillbringat i Bangkok har varit riktigt varma och vi trodde att vi var lite klyftiga när vi valde att ta bussen till tåget istället för att gå trots att det var mindre än 10 minuter promenad. Visst vi blev inte varma det biten, men fick sedan vänta 15 min på tåget i en varm perrong med plåttak, gissa om vi var varma sedan…

En fika på flygplatsen och sedan var det dags att boarda. Flyget skulle avgå kl 01.05, men då sakade vi fortfarande 5 passagerare, 4 dök upp men inte den sista och sätet bredvid mig (I) var tomt.
20 minuter försenad kommer en dam invirad i många schalar & smycke bärande på så mycket bagage att flygvärdinnorna fick hjälpa henne att få med allt. Hon hade dessutom en jättestor gammal teddybjörn som skulle sitta med henne i sätet, gissa om jag fick trängas med denna. Ja, ja vi somnade och av de 7 timmarna som flygresan tog till Dubai sov vi nog 4 av dessa.

Jag tror att jag berättade det innan, men vi är riktigt imponerade av Dubais flygplats – exklusivt, stort och helt rent! Vi fick återigen åka snabbtåg mellan byggnaderna då flygplatsen är så enormt stor.

Tyvärr klarade inte Pauls väska denna resa utan vi fick den i en plastsäck – dragkedjan hade gått sönder. Iväg och felanmäla detta och nu var klockan 5 i morse och vi hade bara 4 timmars sömn i kroppen, men vänlig personal från Emirates hjälpte oss och vi får ersättningen nästa gång vi kommer till flygplatsen när vi flyger hem.

Ut till taxistationen och vi blev tilldelade en kvinnotaxi dvs en rosa bil med en kvinnlig förare klädd i rosa kläder och vita handskar – synd bara att hon inte hittade till vårt hotell! Lite rundkörning men sedan var vi framme på ett superfint hotell. Lite frukost i magen – den bästa på hela resan och sedan fick vi vårt rum. Sömnbristen och jetlagen tog ut sin rätt och vi slumrade till någon timme.

Idag har vi verkligen varit turister i Dubai. Dubai är mycket större än jag föreställt mig och avstånden är enorma så jag övertalade Paul att vi skulle sätta oss på en dubbeldäckare (rundturs-buss med hörlurar) för att få se alla viktiga saker i Dubai utan att behöva ödsla för mycket tid med egna transporter. För säkerhets skull tog vi 2 olika turer – en i centrum och en längs strandområdet. Dessa var kanon och jag tror aldrig att vi fått se allt detta under de dagar vi ska vara här om vi skulle åkt runt själv. Paul fick lite lunch mellan turerna som sammanlagt tog ca 4 timmar och resulterade i ca 200 foto. Dubai har helt otroliga byggnader och arkitekturen är fantastisk.

Jumeirah Mosque

Burj Al Arab

The twin tower

Atlantis on the Palm

Alla busskurer och perronger för tåg samt bussar och tåg har aircondition – helt fantastikt!!

Busskur med dörrar som öppnar och stänger automatiskt

Dagen avslutade vi med 3 timmar på The Dubai Mall som är ett shopping centra med 1200 butiker men tyvärr hann vi inte med dem alla!

Bangkok

Hej!

Nu börjar vi känna att nedräkningen har börjat. Vi hade bokat taxin till kl 8 imorse för att åka till Phuket flygplats.
Vilken taxi resa vi fick, omkörningar till höger och vänster och farten ska vi inte prata om. Iréne trodde att vår sista stund var kommen, men vi kom fram hela och oskadade, men det är ingen resa  jag vill göra om den närmaste tiden.

Vi skulle landa på Bangkoks gamla flygplats denna gång och där har vi aldrig varit och visste inte riktigt hur vi skulle komma därifrån. Vi hade sett på nätet att det var buss eller taxi som gällde och inget av alternativen var vi sugna på. Vi har blivit blåsta av taxi chaufförer i Bangkok förr men vi blev överraskad. Han körde på taxameter 1 timmes taxi resa kostade 260 tbh(60 skr) så det finns alltså ärliga taxi chaufförer och han körde dessutom så lugnt att Iréne inte behövde hålla i sig.

När vi hade checkat in på hotellet tyckte en av oss att vi skulle åka ut till chatuchak vilket är en riktigt stor marknad i Bangkok. Vi kollade upp vilken skytrain som gick dit. Ner till stationen och köpte biljetter och hörde att tåget kom övanför oss, vi rusade upp och hann precis med det, skönt tänkte vi bara för att upptäcka att när tåget startade var vi på väg på fel håll -till flygplatsen. Av igen vid nästa station och på ett nytt tåg denna gången på rätt håll. När vi väl kom fram tyckte en av oss att det var jätteroligt och vad jag tyckte kan ni nog gissa er till.När vi äntligen var klara och hade fullt med kassar att bära blev det en ny skytrain till MBK ett gigantiskt varuhus. Där blev det äntligen tid för lite mat, och ännu mer handlande ( till Mickis - det är konstig -hon är inte med men vi kommer alltid hem med väskan full av grejor till henne som hon "beställt").

Vi bor på i Bangkoks högsta byggnad Baiyoke Sky hotel och nu ligger vi i sängen på 46:e våningen och har ont i våra fötter men med en helt fantastisk utsikt över ett pulserande Bangkok.

Utsikt från vårt rum.
  Paul o Iréne

Tyvärr är bilderna upp och ner och vi lyckas inte lösa problemet ni får väl göra en akrobatisk rörelse för att titta på dem!!!!

Slut på strandlivet

Kategori: Allmänt

Ett STORT grattis till Kicki som fyllde jämt igår!

Vi har haft två härliga dagar på stranden här i Khao Lak. En strand som är helt annorlunda mot Ao nang. Här är ingen trängsel, nästan inga strandförsäljare och mycket finare strand och vatten. Solen tar dock lika bra här och detta fick jag erfara igår kväll när vi kom hem - bränd igen! Våra sol & baddagar är nu slut och vi får hoppas att en del av vår solbränna sitter kvar tills vi kommer hem till Sverige om en vecka!

Byn där vi bor är ett litet ställe med bara några få affärer och restauranger, men några dagar på detta lugna ställe har varit helt perfekt. Efter att vi ätit lunch alla 4 på vårt hotell fick vi fly upp på hotellrummet då ett Thailändskt regn och åska drog in, dessa är inte nådiga och man tror att allt ska flyta bort. 30 minuter och sedan var det över, då begav vi oss ut igen.

Vi besökte ett Tsunami museum och tittade på en polisbåt som kastades av vågorna upp 2 km på land vid katastrofen. Man kan inte förstå det som hänt och det är fruktansvärda bilder/filmer de visar. Vårt hotell ligger halvvägs dit båten kastades upp, man får sig allt en tankeställare.......

Ikväll packar vi igen få resan går vidare till Bangkok tidigt i morgon.

.......vi har en ny inneboende

Khao Lak

Kategori: Allmänt

Upp tidigt och packa väskan igen (som i och för sig knappt packats upp de senaste dagarna) , frukost och sedan stod Krille och Kicki i receptionen ( de kom med båten från Railey). Hotellet vi lämnar är nog det sämsta som vi haft under resan, ingen balkong och ett stort staket utanför fönstret så att vi inte hade någon utsikt heller.
det vi kommit på nu är att om det finns ett badkar i sovrummet räckenas det som ett deluxrum och kostar lite mer oavsett hur resten av rummet ser ut.

Poolområdet

Taxi-van bokad som anlände prick 10.15 som önskat och sedan bar det av mot Khao Lak, en färd på lite mer än 2 timmar.

Väl framme blir vi helt stumma när taxin stannar, detta är ett hotell i en egen klass!!!! ÖÖpnnade för endast 3 månader sedan.
Tror nog inte vi bott på något flottare hotell någon gång! se bilderna här så förstår ni vad jag menar, här ska vi vara i 3 nätter och det ska nog inte bli några problem.

Bild: "Rullgardinen mellan sovrummet och duschen går att rulla ner"

Vi startade med lunch i poolbaren och sedan blev det några timmar vid poolen innan ett riktigt Tailändska regn överraskade oss. Dessa uppstår från ingenstans och slutar efter en stund lika plötsligt, vi hann inte ens ta oss från solstolarna utan blev kvar under parasollen, men när nästa skur kom (och den var riktigt ordentlig) flydde vi upp på rummet. Här tänkte vi ta en liten vilopaus, men nej så blev det inte! Upp från Pauls väska eller underifrån kommer en ödla och far längs hela väggen bort i gardinen, Paul efter, men han var tyvärr inte lika snabb.

Vi hittade inte den igen och jag vägrar att sova med den i rummet så 2 män med stege fick kallas upp till rummet för att uppta jakten. Inte heller de hittade den så ytterligar 2 ur personalen dök upp varav en utrustad med en sopkvast. Denna blev sedan ödlans öde. Den fastnade mellan spröten i kvasten och en av männen kunde stolt bära ut den i svansen ur vårt rum!

Regnet hade slutat och vi fick veta att det var en kvällsmarknad i närheten så vi styrde stegen ditåt och det blev nya strandskor inhandlade till Paul. Vi gick sedan en runda för att se hur det ser ut här. Som ni säkert vet var Khao Lak ett av de ställena som drabbades hårdast i Tsunamin och man kan fortfarande se många spår efter detta. det finns många tomma tomter med bråte kvar och även övergivna hus som man kan se skadats av Tsunamin. Nästan alla hotellen på de gator som är närmast stranden är nybyggda vilket också förklaras av att det inte var många av de gamla som inte stod emot katastrofen.

Sista dagen i Ao nang

Kategori: Allmänt

I dag var det sista dagen i Ao nang. Upp tidigt och åt frukost, checkade ut från ett hotell, tuk-tuk till nästa ca 2 1/2 minuter resa och ny incheckning pust.....

En ny härlig dag på stranden! Vädret var lite skumt i morse, en tryckande värme, högt vatten och molningt emellanåt. Framåt tre kom förklaringen-- regn! Det är första dagen på vår resa som vädert inte är med oss, men vad spelar en eftermiddag för roll, vi satte oss under ett tak vid poolen och läste och löste korsord istället och efter ett par timmar var det över. Ikväll har vi ätit middag på ett av våra faoritställen och sedan tagit en promenad längs stranden. Det var riktigt skönt väder efter regnet och mycket folk var i rörelse. Många skickade upp rislampor och himlen lystes upp som om den var full med eldflugor fast på långt håll.

Vill skicka en födelsdagshälsning till Kaj fast det är några dagar försent. Hoppas du hade en riktigt bra dag och att Kerstin bjöd dig på en god middag!

Hotellproblem

Kategori: Allmänt

Idag har det mesta kretsat kring hotell. Imorse lämnade i vårt favorithotell eftersom de inte hade plats  föross fler nätter. Vi är nu på ett nytt hotell "Ao nang Buri resort", men måste flytta härifrån imorgon då de endast hade en natt till oss. Sista natten här i Ao Nang är nu bokad till ett hotell precis vid strandpromenaden. Orsaken till dessa bekymmer är det kinesiska nyåret som visst inföll igår och många landsmän härifrån har valt samma semesterparadis som vi. Här är nog dubbelt så mycket folk som här var förra året.

Alla hotell är nu bokade för resten av tiden så detta bekymmer lämnar vi nu bakom oss. På onsdag åker vi vidare till Khao Lak och sedan bär det av till Bangkok på lördag.

Förutom att jaga/byta hotell har vi även hunnit med några timmar på stranden och sedan några dopp i polen.

Idag blev det västerländsk middag- snitzel & kycklingfilé med stekt potatis och bernaisås. Riktigt gott efter många dagar med thai-mat.

Höga vågor på Prang nang beach

Kategori: Allmänt

Idag var planen att besöka våra vänner som är på Raily beach och därifrån ta oss vidare till Prang nang beach. Det finns en stig mellan klipporna som tar en till andra sidan ön och därmed en ny helt fantastisk strand.

Vi steg upp i tid, checkade ut från vårt rum ( ska byta rum idag, men inte hotell) och tog oss ner med tuk-tuk (mopedtaxi) till stranden för att ta en long-tail båt ut till Raily beach.
Frid och fröjd så långt! Vi blev mötta av Krille och Kicki på stranden och efter att ha tittat på deras stuga började vi promenaden mot Prang nang.......

För att komma dit måste man gå en bit längs en strand och sedan vika av in mellan klipporna, men när vi kom ut till denna stranden var tidvattnet ända inne så långt det gick och det fanns endast en liten kaj att gå på. Vi påbörjade detta, men det tog inte många sekunder förrän första vågen kom och ...........vi var plaskblöta! Efter ytterligare ca 10 st liknande vågor kan ni tänka er hur vi såg ut. Nedan ser ni några bilder där Paul och Kicki står i kanten av vattnet.

Väl förbi detta sjöslag kom vi in på klippstigen och här fanns en hel del apor både stora och små. Jag och Krille fotografera några stycken, men när Krille skulle ta en närbild av pappa-apa så godkändes detta inte utan han fick ett argt läte och apan visade alla tänderna, gissa om Krille blev rädd!!

Framme på Prang nang tittade vi först på de heliga platserna som finns i två klipp-grottor, det var någon helig gudinna de tillbad och ni får själv se på bilderna var det var för ikoner som fanns där!

Efter ca 30 minuters solning bestämde vi oss för att gå tillbaka till Raily beach då det blåste väldigt kraftigt även på denna sidan av klipporna och vi kände oss ganska blästrade av sanden, inga apor på tillbaka färden och tack och lov inte heller så höga vågor nu ( bara blöta på ena sidan av kroppen nu)

Vi hittade en skön strandplats och här tillbringade vi hela dagen.

Hejdå till våra vännor och longtailbåten tillbaka för att inta två solstolar, varsin bok, och lite dricka vid polen ett par timmar. Nytt rum, lika bra som det tidigare, en dusch och sedan ner på stan för lite shopping och mat.

Vi har även varit på stranden i kväll och tänt en rislampa för alla de som drabbades i Tsunamin.

Semester

Hej på er!

Det har varit dåligt med uppdatering på bloggen,men det har inte hänt mycket här. Vi har sköna dagar på stranden och äter gott på kvällarna.

Här kommer lite strandbilder (som Michael önskade)och bilder på den ap-kolloni som lever på "vår" strand.

I kväll har vi gjort stan och shoppat lite och avslutade det hela med en fika på Starbucks.

Paul o Iréne

Ao nang

Hej!

Första riktiga dagen i Thailand började med en skön sovmorgon som vi verkligen behövde, det var nästan så att vi missade frukosten. När vi vaknade och tittade ut blev vi inte glada ganska mycket moln idag, (fan) det vill inte vi ha här. Men vi gick ändå ner till vårt favorit ställe "den sista fiskaren" där kan man nämligen sitta på stolar i skuggan eller ligga och sola på stranden. Solguden hörde vår önskan och himlen sprack upp till bästa strand-vädret.

Gissa var vi satt efter för mycket sol igår. Jag (P) passade på att få lite fotvård när kroppen inte tålde så mycket sol (varför gör jag inte det i Sverige när det är så skönt, antagligen för att det är så dyrt tyvärr).Det är verkligen ett toppenställe, kaffe och frukt bjuder de på och man betalar bara för dricksvattnet och den övriga drickan. Det finns hur mycket andra försäljare som helst som säljer en massa souvernier, kläder och tillbehör till drickat. Vi har provat munkar utan vanilj, munkar med vanilj, nygrillade majskolvar, allt smakar helt underbart överhuvudtaget smakar frukt och grönsaker helt fantastiskt här.

Jag var ganska mätt när vi gick ifrån stranden då säger frun: jag är hungrig, så det blev till att prova ett nytt lunch ställe längs stranden. Riktigt bra mat fick vi och därefter blev det en tuk-tuk till hotellet och någon timme vid poolen.

Nu ikväll blev det bara en snabb tur ner i byn för en middag mer orkade vi inte göra. Med andra ord har det varit en riktig vilodag idag precis så som det ska vara på semstern!!

Krabi

Hej!

Vi hade en ganska tuff natt på vårt billiga övernattnings hotell. Hur kan man ta 159 kr för ett rum med frukost+hämtning och avlämning på flygplatsen.Det blev inte många minuters sömn för oss,men vi har semester.

När vi steg av planet i Krabi kändes det som riktig semester värme, hurra! Vi bokade snabbt en taxi (vi är rutinerade på detta) för färd till vårt hotell, ett av de hotellen vi bodde på i fjor och som trivdes bra på. Detta året fick vi ett bättre läge på rummet än förra året vilket vi tackar för, receptionisten blev så glad när han hörde att vi bott här tidigare och trivts.

Det blev en snabb upppackning av badkläderna och rätt ner till poolen, ni skulle bara veta hur härligt det var. Hett som bara den och en lurig vind (så det gick som vanligt, vi är lite smått röda, ovanligt eller hur Mickis!). När vi hade solat och badat någon timme började vi känna oss lite sugna på mat. Jag fixar sa min kära fru och for iväg till poolbaren och beställde. När hon kom tillbaka undrade jag vad hon beställt, du får se sa hon, och han kommer in med hur mycket mat som helst. Jag frågade henne vad kostade detta och hon svarade, vet inte,  jag har semester. För er som inte semestrat med Iréne kan jag berätta att hon inte tar i en peng på semestern, hon låter mig sköta det ekonomiska.

När klockan började närma sig eftermiddag drog vi oss upp på rummet för lite vila innan vi skulle gå ut och äta.Vi hade bestämt att vi skulle försöka hitta en trevliga restaurangen som vi besökte förra året och vi hittade den och maten smakade lika bra i år. Sen blev det en liten runda upp på stan för att handla och nu sitter vi på balkongen och dricker öl och lite annat.

Ha de bra!
/P

Sista dagen i Hongkong och ny resdag

Kategori: Allmänt

I dag tog vi det lite lugnt på morgonen och åt en senare frukost.

Dagen tillbringade vi i affärer, åt en god lunch på en Australiensk restaurang och gick sedan till Kowloon parken. Detta är en ganska stor park mitt i Hongkong och här finns mycket blommor, formklippta träd och en massa för oss ovanliga fåglar. Vita svanar med svart hals och huvud, änder med härlig färgkombinationer i svart,vitt och brunt och kan ni tänka er en hel flock flamingos, säkert 100 st. De var helt fantastiska att titta på och bland alla de rosa fåglarna fanns en grå, varför vet vi inte?

Tillbaka till hotellet och hämta väskorna för att sedan ta tåget ut till flyget. Det är otroligt bra ordnat till och från flygplatsen, tågen tar ca 25 min och sedan är man mitt i stan.
Både flygplatsen i Dubai och här i Hongkong är så stora att när man checkat in får man ta ett snabbtåg, typ som en tunnelbana för att komma ut till gaterna. Hongkongs flygplats var en av de största vi varit på men en av de lugnaste och vi upplevde inte den stressen som man brukar på en flygplats. Efter middag på en italiensk restaurang boardade vi planet till Bangkok och nu 3 timmar senare sitter vi på vårt hotell strax intill flygplatsen.

Lite nervösa har vi varit för vad vi skulle få för 159 kr som detta hotellet kostade för 2 personer/natt men det hade vi inte behövt vara. Det är rent och här är inga hyresgäster som springer på golvet. Vi ska försöka att sova lite nu för om 5 timmar lämnar vi detta igen för att ta nästa flyg till Krabi och SOLEN!!! Nu är det dags att lata sig och ha det bra en tid.

En dag i Hongkong

Kategori: Allmänt

Hej på er alla där hemma!

Dagen idag började med att vi vaknade 4,30 imorse (härligt med jetlag) och frukosten startade inte förrän 6,30, tror ni vi var först på plats eller...... Vi satt en god stund och käkade en helt okej frukost men kaffet var ingen hit, vi tror att de lagt 2 st tepåsar i kannan för att det skulle bli mörkare och kunna kallas för kaffe.När vi hade ätit klart blev en av oss jättetrött och fick vila i nästan 2 tim (det var inte jag -P).

Vi hade bestämt att vi skulle besöka The Peak Tram idag, det är en järnväg som är ifrån 1888 den går uppför ett berg med  ganska kraftig lutning.Det var ganska lång kö för att kunna komma upp, men väl där uppe var det väl värt all väntan.Utsikten var magnifik men tyvärr var inte vädret det bästa idag, ganska blåsigt och låga moln.
Det visade sig att uppe på toppen hade man verkligen anpassat det för turister med ett köpcentrum och en massa restaranger.Vi bestämde oss för att äta uppe på The Peakmen det var ingen bra ide då den kinesiska maten ser lite annorlunda ut än den gör på Shanghai där hemma. Vi fick en märklig upplevelse när vi blev serverade varmt (kokande) vatten till maten.Vi tittade oss omkring och alla drack samma varma vatten till maten, mycket märkligt...

Tunnelbanan här i Hongkong är helt suverän, rent och snyggt men folk i massor överallt och alla har en telefon mot örat.Vi har besökt ganska många städer i världen men ingen annanstans har vi upplevt denna trängsel som finns överallt i Hongkong. Det konstiga är att ingen verkar bry sig om det utan de bara följer strömmen. I många andra storstäder ser man ofta små mopeder eller vespor, men det finns inte här.

Efter att vi tagit tunnelbanan tillbaka till vår del av staden gick vi vilse! Hur vi än vände kartan överensstämde den inte med verkligheten, vår vanligtvis säkra reseledare (I) var ute på hal is här och det tog nästan en timme innan vi var på rätt spår igen, nu i efterhand vet vi vad det berodde på, vi gick upp i fel utgång från tunnelbanan, varför ska de ha mer än en utgång?

Kvällen skulle ägnas åt den berömda lasershowen som hålls i hamnen varje kväll lite besvikna blev vi det var inte så häftigt som vi hade förväntat oss. Däremot var skyskraporna på andra sidan havet (Hongkong består av 2 delar med vatten emellan) upplysta i neon och det var en helt fantastisk upplevelse att se dessa ändra budskap i alla regnbågens färger.

I morgon kväll bär det av till Bangkok och morgon därpå vidare till Krabi/Ao nang i Thailand så någon blogg lär vi inte hinna med men vi återkommer så fort det är möjligt!

Hongkong

Hongkong är stort!
Efter en ganska ansträngande resa har vi hamnat i Hongkong som består av höga hus, många neonskyltar och massor med människor.

Då marken är dyr här byggs det på höjden och de flest hotellrum är väldigt små. Som ni ser på bilderna nedan är duschen nästan i min del av sängen:-)

Vi bor på ett jättefint hotell mitt i Hongkong och har en fantastisk utsikt över stan (se bild).
Då vi varit vakna i nästa 36 timmar nu har vi inte orkat ta oss för så mycket under em. Vi tog en runda i när området där vi bor och hittade en marknad som vi läst lite om hemmifrån "Ladys market", men den var inte riktigt vad vi hade tänkt oss och vi handlade inget. Efter ett kulinariskt besök på en restaurang som börjar på Mc och sedan en kaffe i hotellets lounge har vi nu intagit ryggläge på rummet.

Internetuppkopplingen på Dubais flygplats var inte så bra så här kommer även en bild på Paul flyg-fjärrkontroll och Dubai by night.

Dubai's flygplats

Kategori:

En stor kanelsnäcka och två latte intas just nu på Dubais flygplats efter 6 timmars flygning. Vi har 4 timmars väntan innan nästa flyg ska boardas som på 7 timmar ska ta oss till Hongkong som är vår första destination. Vi kan varmt rekommendera att flyga med Emirates, bra benplats, egen tv-skärm och tom egen fjärrkontroll.