treland.blogg.se

Semester

Bangkok & Dubai

Kategori: Allmänt

Sista dagen i Bangkok startar vi med ett par soltimmar vid vårt hotells pool som ligger på 20:e våningen. Efter lunch bär det av mot stan och sista shoppingen, lite till går det nog ner i resväskorna tror Iréne.

Tillbaka till hotellet vid 5-tiden för att duscha, packa väskorna – igen! – och äta middag innan vi tog schuttelbussen till järnvägsstationen som ska ta oss till flygplatsen. De dagar vi tillbringat i Bangkok har varit riktigt varma och vi trodde att vi var lite klyftiga när vi valde att ta bussen till tåget istället för att gå trots att det var mindre än 10 minuter promenad. Visst vi blev inte varma det biten, men fick sedan vänta 15 min på tåget i en varm perrong med plåttak, gissa om vi var varma sedan…

En fika på flygplatsen och sedan var det dags att boarda. Flyget skulle avgå kl 01.05, men då sakade vi fortfarande 5 passagerare, 4 dök upp men inte den sista och sätet bredvid mig (I) var tomt.
20 minuter försenad kommer en dam invirad i många schalar & smycke bärande på så mycket bagage att flygvärdinnorna fick hjälpa henne att få med allt. Hon hade dessutom en jättestor gammal teddybjörn som skulle sitta med henne i sätet, gissa om jag fick trängas med denna. Ja, ja vi somnade och av de 7 timmarna som flygresan tog till Dubai sov vi nog 4 av dessa.

Jag tror att jag berättade det innan, men vi är riktigt imponerade av Dubais flygplats – exklusivt, stort och helt rent! Vi fick återigen åka snabbtåg mellan byggnaderna då flygplatsen är så enormt stor.

Tyvärr klarade inte Pauls väska denna resa utan vi fick den i en plastsäck – dragkedjan hade gått sönder. Iväg och felanmäla detta och nu var klockan 5 i morse och vi hade bara 4 timmars sömn i kroppen, men vänlig personal från Emirates hjälpte oss och vi får ersättningen nästa gång vi kommer till flygplatsen när vi flyger hem.

Ut till taxistationen och vi blev tilldelade en kvinnotaxi dvs en rosa bil med en kvinnlig förare klädd i rosa kläder och vita handskar – synd bara att hon inte hittade till vårt hotell! Lite rundkörning men sedan var vi framme på ett superfint hotell. Lite frukost i magen – den bästa på hela resan och sedan fick vi vårt rum. Sömnbristen och jetlagen tog ut sin rätt och vi slumrade till någon timme.

Idag har vi verkligen varit turister i Dubai. Dubai är mycket större än jag föreställt mig och avstånden är enorma så jag övertalade Paul att vi skulle sätta oss på en dubbeldäckare (rundturs-buss med hörlurar) för att få se alla viktiga saker i Dubai utan att behöva ödsla för mycket tid med egna transporter. För säkerhets skull tog vi 2 olika turer – en i centrum och en längs strandområdet. Dessa var kanon och jag tror aldrig att vi fått se allt detta under de dagar vi ska vara här om vi skulle åkt runt själv. Paul fick lite lunch mellan turerna som sammanlagt tog ca 4 timmar och resulterade i ca 200 foto. Dubai har helt otroliga byggnader och arkitekturen är fantastisk.

Jumeirah Mosque

Burj Al Arab

The twin tower

Atlantis on the Palm

Alla busskurer och perronger för tåg samt bussar och tåg har aircondition – helt fantastikt!!

Busskur med dörrar som öppnar och stänger automatiskt

Dagen avslutade vi med 3 timmar på The Dubai Mall som är ett shopping centra med 1200 butiker men tyvärr hann vi inte med dem alla!