treland.blogg.se

Semester

Mot Sverige

Kategori: Allmänt

Då är vår semester slut och vi sitter och väntar på bussen som ska ta oss till flygplatsen och sedan vidare med flyget 10 1/2 timmes resa till Kastrup.

Vi tackar alla er som följt oss på vår underbara resa och hoppas att vi gett er en bra bild av Mexico.

Kram Irene & Paul

Coba & Tulum

Ännu en kulturdag i Mexico

Cobá är en i pricip orörd maya-ruin mitt inne i djungeln och man får verkligen känslan av att kliva in i Djungelboken! Här är det inte anpassat till turister och det saknas både souvenirshoppar och enträgna försäljare.

Höjdpunkten här är en 42 meter hög pyramid som Paul och många andra klättrade upp på. Resultatet var sedan mjölksyra i benen efter att åter stå med båda fötterna på jorden😀.

För att spara hans ben tog vi en cykeltaxi tillbaka till bussen, han sa dock att den storslagna utsikten från toppen av pyramiden var värd varenda steg!

Ser ni Paul sittande till höger om snöret halvvägs uppe Vänd mot kameran?

Utsikt från toppen!!

Efter lunch på en inhemsk restaurang fortsatte vi till Tulum.

Mayaruinerna i Tulum har skyddsmurar på tre sidor av staden. På fjärde sidan finns havet och här är ett stort korallrev som gjorde det omöjligt för fiender att ta sig in även detta hållet.

Mayarevet är världens näst största korallrev och över 100 mil långt.

Huvudbyggnaden El Castillo.

I Tulum finns även några av Mexicos finaste stränder. Just denna strand var tidigare Mayaindianernas hamn.
Det är tillåtet att bada här men i dag gick det ganska höga vågor här.

Och så klart har vi några kompisar även här, tror att vi såg minst 100 st som låg och solade lite här och där. Allt från 10 cm till 1 meter långa. Nu är jag inte längre så rädd för dem😀😀

Idag får ni också några bilder på oss men fokusera gärna på de fantastiska vyerna istället för på oss😆

Väl hemkomna till hotellet blev det en välbehövlig dusch och sedan åt vi en underbart god middag på vår italienska restaurang. Här ser ni efterrätten som det bjöds på idag, smakade väldigt bra.

Sol och bad

Kategori: Allmänt

Idag har vi bara solat och badat,så därför blir det inga bilder.
Men vi har det bra,hoppas ni också har det.

Vi i Mexico

En riktigt bra dag!!

Kategori: Allmänt

Idag har vi gjort något jag velat göra i många år, vi har badat/simmat med delfiner. En helt fantastisk upplevelse. Jag hade förställt mig att de antingen skulle kännas som en elefant, dvs sträva eller som en fisk hala och fiskfjällsaktiga, men så fel jag hade, de kändes som vanlig hårdplast, inte räliga alls.

Det var endast vi, 2 delfiner och en tränare, och vi fick göra många olika saker med dem under en hel timme.

Bl a putade de oss under vars en fot fram i full fart så att vi stod ovanför vattenytan med två delfiner under fotsulorna, helt overkligt. Vi fick också håll i dess fena medan de simmade snabbt iväg med oss. Lite bus ingick också och rätt som det var fick han direktiv från tränaren att ge oss en överraskning, han slog stjärtfenan i vattnet och gissa om vi blev blöta!!!

Många fler saker fick vi göra tillsammans med dessa underbara varelser och det var en härlig känsla att ligga bredvid dem i vattnet och bara klappa dem. Bästa upplevelsen på hela semestern. 💕💕💕🐬🐬🐬

Här får vi vars en puss av dem💋💋

Lite originellt sätt att göra gångar på, står där ett träd får det stå kvar och vi gör ett hål i gången - miljötänk!!

Även på detta hotell är det fantastiska efterrätter, här är ett utdrag från lunchen.

Solen har visat sig hela dagen idag och efter vårt delfinäventyr blev det poolen några timmar. Nu har Paul fått den färgen på kroppen som jag haft ensamrätt på hitintills - röd (ha ha).

När vi sedan kom upp på rummet stod denna skapelsen på vår säng, de är helt fenomenala på denna handdukskonst.

Middagen intog vi på den italienska restaurangen idag. Två förrätter, en huvudrätt och en efterätter skulle man välja - så blev vi tillsagda av kyparen, tur att vi var hungriga idag!!

Första förrätten glömde vi att ta bild på, andra ser ni här nere och sedan glömde vi foto på resten också, men gott var det så denna restaurangen besöker vi säkert fler gånger.

Väldigt mätta tog vi en promenad in på grannhotellet och här var det marknad ikväll.

Trötta fötter vilar lite innan vi promenerad hem igen för ett stopp i baren innan sängen kallar.

Playa del Carmen

Hej på er!

Dagen började med att vi solade ett par timmar, innan vi tog bussen in till playa del Carmen.
Carmen är en liten stad som bara växer mer och mer, ser ut som vilken turistort som helst.
Huvudgatan heter 5 avenyn och är en lång gågata med mycket jobbiga affärsinnehavare.
Dom tror att vi är rika amerikaner för att vi har all inklusive band på oss.
Men vi fick en trevlig kväll inne i Carmen iallafall.

Här ser ni bilder från 5 avenyn.

Lite bilder från Carmens strand

Här står vi och tittar på en grupp som dansar gamla Maya dansar.

Irene tyckte att denna dam parkerat för länge - dags att sätta böter.

Middagen ikväll lax med lite tillbehör.

Och en stor stek, kolla in min bakade potatis till höger den var inte stor.

Tuff morgon....

Kategori: Allmänt

Det var en tuff morgon idag.....

Jag vaknade vid halv åtta, tog mig in på toaletten utan att tända, satte mig ner och tände lampan och....... skriker högt så att Paul kommer springande och alla rum runt omkring oss vaknar nog också.

Den lilla krabaten ni ser nedan sprang runt på toaletten och ni anar inte så fort jag kom ut därifrån igen. Utrustade med varsin handduk jagade vi ut den från vårt rum och så var vi genast klavakna.

Efter frukost tog vi en promenad till grannhotellet och beställde tid för att simma tillsamman med delfiner på torsdag, återkommer mer till detta när vi gjort det.

Solen har återvänt till Mexico så dagen har vi tillbringat vid poolen.

Nedan ser ni våra trevliga seritriser och kock som gjorde paella till oss vid poolen till lunch. Spana in konstverket de gjort av frukter!!

Om det fanns många leuganer på förra hotellet så är här lika många tvättbjörnar (eller åtminstonde något liknande) på detta hotellet. De är dubbelt så stora som en katt och vi vet inte om de kan vara aggressiva eller inte. Vi ser dem både på dag och kväll.

Grannhotellets gångar kantas av dessa idérika statyer, de är lika stora som vi och här finns säkert 30 olika att beskåda.

Ikväll bjöds det på eldshow, inte så bra bild men desto bättre uppträde, de var riktigt skickliga.

Nytt hotell

Hej på er

Idag var det dags för oss att byta hotel, vi trodde att vi bodde mycket bra på det andra stället men så fel vi hade.
Här pratar vi lyx, rummen är stora och fina, hotel området är gigantiskt här ligger 3 gigantiska hotel inom
samma kedja och vi får använda alla facilliteter på alla dessa.

Duschen är gjord för att man ska kunna stå 2 och duscha under varsin stråle från taket.
Vi gick en runda inom vårt hotel pooler, barer & restauranger och till Irenes glädje fanns det även affärer.

Ni ser inte duschen på denna bild men den finns till höger på bilden.
Ser väl helt ok ut.

Denna hittade jag i gardroben när vi packade upp idag.
Irene fick panik, den ska inte användas efter 8 dagar med all inclusive.
om ni inte ser vad det är så är det en våg.

Här kommer lite bilder på området vi bor på.

Och lite djur bilder är väl inte fel. Denna lilla krabaten hittade vi vid poolen.

Här ligger vår stora bar, den ser väl ganska fin ut på kvällen.

Vårt rum ligger på andra våningen där poolen svänger.
Nu är det bara vädret som ska bli bättre. Det är för många moln på himlen.
Värmen är helt ok men var FAN ÄR SOLEN????

Ha de bra för det tänker vi!

Sol igen

Kategori: Allmänt

Idag när vi vaknade hoppades vi på solsken och värme, men så fel vi fick, 16 grader och det är inte skönt. Men framåt halv 10 kom solen fram och det blev en skön dag vi poolen.

Soluppgång i Mexico.

Ännu en soluppgång.

Här kommer lite bilder på våra husdjur.
Ett nytt varannan dag får vi.
Visst är hon duktig till att skapa dem?

Elefant
 Apa

Kobra

Sista middagen åt vi på den Italienska restaurang här på hotellet smakade bra.
Efter middagen tog vi en sista drink i baren och imorgon lämnar vi detta fina stället för att tillbringa en vecka i Playa del carmen.

Någon behöver lite fler shopping möjligheter.

Nu måste vi packa.

Ha de bra!

Chichén Itzá

Kategori: Allmänt

Upp 5.30 för att beställa frukost via roomservice (matsalen är inte öppen så tidigt). Bussen hämtade oss 6,30 och sedan bar det av......

På vägen ut mot stora vägen, ca 3 km upptäcker vi skyltar vi inte sett tidigare, varning för krokodiler i mangrove-träsken hela sträckan från hotellet till stora vägen. Jag säger ju det, det är inte bra att vara motionär och ta löparrundor i omgivningen😏

Dagens stora mål var Chichén Itzá.

Chichén Itzá är ett av världens sju underverk. Ruinerna av staden påträffades i djungeln
på 1800-talet och sedan dess har flera andra tempel och historiska byggnader runt omkring grävts fram.

Inuti templet finns en miniatyr av samma tempel och allt är byggt ovanpå en cenote som är ett vattenfyllt slukhål.

En torrlagd Cenote

Här som överallt annars fanns en stor variant av en leguan. Irene skulle ta en närbild på den och hoppade ner i gräset, det hon inte såg var att det låg en ännu större strax intill där hon hoppade. De blev lika rädda båda två och den ena for in i sitt bo och den andra (Irene) kom snabbt upp på gången igen🙂🙃

Efter detta blev det mexikansk lunch och sedan bar det av till en tequila fabrik.

Tequila utvinns ur agave växten som ni ser nedan. När den vuxit i ca 7 år hugger man av bladen så att den liknar en ananas men mycket större. Ur en 50 kg stam får man ut 50 liter tequila. Synd att det inte är gott för här var det fri smakprovning.

En riktigt intressant dag i kulturens spår.

Moln & regn

Kategori: Allmänt

Idag vaknade vi till denna himlen, inte så roligt men vi fick planera om dagen och låta badhandukarna ligga kvar på rummet.

Vi började med en strandpromenad efter frukosten och det var fritt val bland alla solstolarna idag om vi hade velat ha dem.

Har man tur kan man på "vår" strand se sköldpaddor och som symbol för detta har man gjort en grupp  stensköldpaddor i havet.

Efter lunch tog vi en taxi in till ett shoppingcentra i Cancun, någon av oss hade shopping-abstinens och det var inte jag (Paul).

Som ni nog vet gillar vi båda fika och kan ni tänka er att i detta paus hus mitt på området serveras just fika varje eftermiddag men vi har inte upptäckt det förrän idag!!!

Här inne finns både häng-gungor att sitta och att ligga i, riktigt mysigt. Det var också här vi blev ofrivilligt fast några timmar senare när vi var på väg till en av restaurangerna för att äta middag och det plötsligt bröt ut ett störtregn.

Har man små resenärer med sig finns det givetvis både solstolar och parasoller även för dem👶

Ikväll blir det Mexico-show🎤🇲🇽

Sol & baddag

Kategori: Allmänt

Idag är vinden som bortblåst och det är verkligen varmt. Det har blivit mycket bad för att hålla kroppen avkyld. Jag kör fortfarande med keps efter tisdagen oförsiktiga solning men snart har det röda övergått i brunt.

När vi kom upp på rummet efter lunchen hade vi fått den här fina elefanten som sängkompis.

Finn min kompis!!
Under flera timmar hade jag en kompis framför min solstol som sprang upp och ner på grenarna. Kan du se honom??
Han sitter upp och ner och har huvudet lyft fått grenen.

Middagen intog vi på en restaurang vi inte testat tidigare, det blev italienskt idag. Lika gott som de andra dagarna, vi går inte hungriga här precis.

Ikväll är här marknad kring poolområdet-hantverk, sombreros, tavlor mm. För vår del blev i köpet en handvävd filt i vackra färger.

Solning

Kategori: Allmänt

Dagen idag började en timme senare än igår.
Här ser ni utsikten från vår balkong helt ok, eller hur.
Dagen har mest varit sol och bad, som ni
kan se på bilderna.

Här ser ni en som har det bra. Man kan ligga i vattnet och sola.

Senare på eftermiddagen blev vi lite trötta, så vi gick och vilade i hängmattorna som finns på området.

Ni ser själva hur trötta vi är, det är tufft att vara ledig.

Här är hotell entréen på kvällen.

Titta vilka blommor här finns.

Ha de bra för det har vi👍😊

Beachparty👣💃

Dag 1

Kategori: Allmänt

Dagen började väldigt tidigt idag pga jetlagen.
Vi vaknade kl 5, jättekul när man har semester.
Frukosten var jättebra här på hotellet, som ni kan se på tallriken på bilden.

Det har varit ganska blåsigt här idag,men varmt och skönt. En av oss är lite lätt rödfärgad nu (som vanligt första dagen på varje semester), men hon säger att det ska bli bättre imorgon.
Nedan är det en bild från ett av pool område.

Vi hittade några husdjur på området idag. Han på första bilden är nog ca 80 cm och han på andra bilden ca 8 cm.

Lunchen intogs på den Karribiska restaurangen.
Kyckling wrap, kolla in det gröna brödet, färgat med guacemole.

Och en hamburgare. Precis som allt annat som vi ätit smakade det bra.

Eftersom vi vaknade tidigt somnar vi tidigt Även idag, får hoppas vi får rätt på dygnet i morgon.

Ha de bra till nästa gång.
Vi i Mexico

Mexico

Kategori: Allmänt

13 timmar är en lång och tråkig flygresa även om vi satt i premiumklass och hade många förmåner. 3 filmer 2 mattillfällen och några tupplurar hann vi med och fick ändå inte timmarna till att gå.

Nu har vi i alla fall landat och checkat in på vårt "lyxhotell" Sensatori Azul Resort. Tyvärr var vi inte på plats förrän kl 17 lokal tid så något dopp har det inte blivit idag men denna härliga utsikt har vi från vår balkong.

Rummet är riktigt exklusivt, detta är sovdelen och det finns dessutom en stor badrumsavdelning och en balkong som nog är 10kvm. Diverse krämer och flaskor på toaletten ska testas imorgon.

Hotellet har egen strand och endast en trappa skiljer poolområdet från denna härliga sandstrand.

Då vi är 6 timmar före lokal tid blev det middag ganska tidigt. Vi valde en buffé restaurang idag (ingår såklart i vår all inklusive) och vi har nog aldrig sett en större buffé och helt fanstastiskt god mat. Ovan ser ni barnens buffé bord med snurrande hamburger-pariserhjul och nedan efterrättsbordet, vi kommer inte att tappa vikt dessa veckorna 😄👍

Efter middagen blev vi erbjudna en fri tequila provning, bra att veta vilken sort som är den som smakar bäst, för tequila måste man dricka när man är i Mexico.

Vår favorit blev en blå flaska som ni ser nedan även om den inte ser blå ut på fotot. 🍸🍸

Sängen kallar efter en lång resdag, imorgon hoppas vi på en härlig sol- och baddag🏊🏻☀️