treland.blogg.se

Semester

Termalbad

Kategori: Allmänt

Idag har vi badat på Széchenyi termalbad.

Ett gigantisk hälsobad med 3 stora utomhuspooler och ett flertal inomhus.

De utomhus höll 38, 34 och 28 grader.
Härligt!

Här skvalpade vi runt några timmar innan vi var rent skrynkliga och fick gå upp.

Byta om gjorde man i små gångar i små bås om jag säger att de var 1x1 meter så har jag nog tagit till rejält.

Paul på väg upp för trappan till badet.

Till och från badet tog vi oss med Europas näst äldsta tunnelbana byggd 1896, 3 år efter Londons tunnelbana.

Eftermiddagen har vi strosat runt på stan, ingen shopping idag pga helgdag i Ungern.

Nu sitter vi på hotellet och väntar på taxin till flygplatsen. En trevlig minisemester är snart över.

Paul & Irene

Regn

Kategori: Allmänt

Idag skulle det regnat till och från så vi bestämde oss för att börja med inomhusaktiviteter. Vi började med Budapest äldsta saluhall.

Storsäljaren här var paprikapulver och torkad chili. Ser ni all chilin som hänger på bilden ovan?

Bakverk är båda jag och Paul svaga för😄

Vi köpte saffran 5 gram för 20 kr, det är ungefär vad man betalar för 0,5 gram hemma. Några påsar blev det till saffransbullarna till jul, man ska vara ute i god tid🎅🏼

Efter detta gick vi en ganska lång promenad till parlamentet och sedan vidare till Basilikan, en enormt stor kyrka där de inte snålat med gulddekorationerna.

På vägen tillbaka mötte vi Ronald Reagen och Paul tog hans hand och tog en lite stel promenad😄

Lunch och sedan en typ av kaka som ni ser här nedan till efterrätt men vår var förstås fylld med nutella och mjukglass😋

Kvällens middag intog vi här:

Och åt:

Och sedan blev det 2 kaffelate med:

Nu är vi mätta och trötta och tittar på Melodifestivalen på spanska, måste ju se om de gamla språkkunskaperna sitter kvar ( och så finns det inga svenska kanaler på hotellet)

Kultur & shopping

Kategori: Allmänt

Budapest är nog en av de trevligaste huvudstäderna vi besökt. Alla vi möter är trevliga, det är lätt att ta sig runt, många saker att titta på, bra shopping och det är dessutom billigt😄.

Vi började dagen med bussrundtur "hopp on hopp off". Kan tyckas vara turistiskt men mycket bra när man vill få koll på vad som är värt att besöka och man vill ha transport ända fram till dörren.

Jag hade siktat in mig på ett köpcentra efter halva turen och fick med Paul av från bussen. En liten promenad och så var vi framme - Arena plaza. Ett mycket bra köpcentra som inte bara bestod av märkesaffärer utan en bra blandning av både det ena och det andra. Vi stannade så länge att jag fick muta Paul med både lunch och kaffe.

En del kassar senare hoppade vi på bussen igen och for vidare till nästa turistmål statyn på Gellertberget och slottet i Buda. Budapest består egentligen av 2 delar Buda och Pest och staden delas av Donau-floden. Vi bor i Pest.
Hem för att lämna alla kassar, ut på stan igen för lite strosande på gågatan där vi bor och kaffe med pannkakor.

Till hotellet för lite vila och sedan ut igen för middag på en trevlig Italiensk restaurang som vi tittat ut vägg i vägg med hotellet.

Kvällen tillbringade vi på en flodbåt och här ser ni bilder från vår tur.

Framme

Kategori: Allmänt

Framme på hotellet och klockan är 00.52.

Hotellet är fint och trots den sena timmen blev vi väldigt trevligt bemötta. Tur för Kent (arbetskamrat) det var han som rekommenderade hotellet. Trots mörkret hann jag konstatera att vi bor på en shoppinggata, här kommer jag säkert att trivas.

Kom precis in på toaletten och får se detta. Har ni sett reklamen små flaskor för små personer. Undra hur små de är som bor här när vi inte lånar rummet?

godnatt nu kryper vi ner i sängen för att ladda inför morgonens äventyr🙃

Budapest

Kategori: Allmänt

På Jossans önskan skriver vi på bloggen fast det bara är en helgresa. Denna gången bär det av till Budapest, ett ställe vi inte besökt tidigare.

Väskorna står packade i hallen och strax ska vi åka till Mickis för att lämna Lukas och få skjuts till Sturup.

Det blir en sen resa i kväll och vi landar vid midnatt. Direkt till hotellet för att sova och sedan börjar äventyret imorgon🤗