treland.blogg.se

Semester

One night in Bangkok

Kategori: Allmänt

Upp tidigt, taxin hämtade oss kl 6,30. Klockan 10 satt vi i en rosa taxi på väg från flygplatsen in mot Bangkok och vårt hotell Novotel där vi bott tidigare.

Gick på ett hemligt ställe när vi checkat in och har aldrig sett något liknande.

Ut på stan och vi styrde stegen mot MBK ett köpcentrum som riktar in sig på turister.

5 timmar senare - 2 matpauser -en fikapaus - ett flertal inköp ( bl a en resväska) tar vi oss ut därifrån och tillbaka till hotellet för att vila benen en stund.

En timmes vila, det räcker tycker Irene. Stegen styrs nu mot det närmaste köpcentrat Siam Paragon, här finns lite fina affärer och en hel del märkesaffärer.

Vi börjar med en fika på Cinnabon.

Efter detta gick vi förbi en glasskiosk, titta på vaniljpinnarna. Tyvärr orkade vi inte smaka av dessa.

Ytterligare lite inköp bl a i en golfaffär vände vi hemåt till hotellet igen.

Tidig morgon igen fredag, 5,30, hämtar taxin oss och sedan blir det Bangkok-Doha och Doha-Kastrup.

Längtar efter alla där hemma inkl Lukas💕

Tack alla ni som följt med oss på vår resa.

Paul & Irene 😘

Shopping nästa😄

Kategori: Allmänt

Sista soldagen idag, imorgon bär det av till Bangkok för en dags shopping innan vi styr färden hemåt igen.

Vi sitter på vår balkong och sammanfattar våra veckor här och är eniga om att det varit 2 underbara välbehövliga semesterveckor- sol, bad, god mat och mycket vila.

Sol och bad

Kategori: Allmänt

Vi har riktigt härliga dagar här i Ao nang. Sol och bad, förmiddag på stranden, lunch någonstans på väg mot hotellet och eftermiddagarna vid poolen. Kan det bli bättre?

Promenad på "stan" på kvällen och många restauranger att välja på.

Detta är semester🏝

Utsikt från vårt frukostbord.

Min dag idag!

Kategori: Allmänt

Vaknade kl 7 med en man som redan var uppe. Vi har haft en varm natt då ac:n inte fungerade riktigt som den skulle.

Fick present innan jag hann stiga upp och samtidigt hade jag en okänd man på en stege vid fotändan som fixade kylan😊

Idag har vi haft varmaste dagen på vår semester 35 grader🏖

Vi har därför inte rört så mycket på oss under dagen utan Paul har beställt diverse färgglada drinkar till mig vid poolen.

Kvällen däremot hade vi bokat på ett av våra favoritställe, Thailandia!

God mat och fantastiska efterrätter.

Ao nang

Kategori: Allmänt

Frukost, packa klart , taxi, flyg, taxi igen och så framme i Ao nang på ett väldigt fint hotell som öppnade i oktober.

Utsikt från vårbalkong 👍

Några soltimmar vid poolen och en ny typ av latte, denna gången med rött inslag.

EM/ kväll tillbringa vi med att utforska byn och se hur mycket som förändrats sedan vi var här sist. En hel delnya hotell har byggts, affärerna är nu mer organiserade och gatustånden har försvunnit.

Vi gick ner till stranden och vidare till "The last fisherman" ett område där det finns solstolar att hyra och små massage-hus med omvårdnad och dricka. Här hade skett förändring alla tidigare små massage-hus var rivna för att återuppbyggas lite längre från stranden, allt för att göra en ny gata längs stranden för det hotell som köpt upp mark för framtida projekt.

Vi stannade för att ta en dricka och hade turen att hamna hos ett svensk-thai par som berättade lite historia för oss.

Vårt hotell by night

Lite strandkonst.

Efter middag på en välkänd tyskägd restaurang blev det shopping och fika☕️🍩

Internet kunde varit bättre på detta hotellet så vi får se hur vi klarar att hålla er uppdaterade.

Sista dagen på Koh Samui

Kategori: Allmänt

Idag var det sista dagen på detta stället och det bjöd på ett strålande väder.

Sol & bad hela dagen👍

Lite fika behövs också vid solstolen, det här fixade Paul från strandförsäljarna.

Minibananer-söta och goda och munkar med vanilj och choklad.

Ni som har följt våra resor tidigare vet att olika djur ofta hamnar i vår väg. Här är inte mycket synliga djur men idag har vi sett både ekorrar och större ödlor i träden. Se om ni kan hitta ekorren.

En beställning från Mickis tog oss tillbaka till köpcentrat ikväll.

Kvällens avslutades med en härlig fotmassage för våra trötta fötter. Nu ska vi packa våra väskor för att flyga vidare till Krabi imorgon.

Regn & sol

Kategori: Allmänt

Igår blev det inget skrivet då humöret inte var på topp😒

Sol fram till kl 13 sedan var det som om regnguden släppte allt han hade i händerna. Har aldrig sett så mycket regn på samma dag. När vi tog oss ut på kvällen för att äta stod det ca 1/2 meter vatten på vägarna och vissa affärer öste upp vatten från sina butiksgolv.

Idag däremot vaknade vi till strålande sol. Paul var väldigt snäll när vi kom tillbaka till rummet i em och sa att jag hade fått färg idag, kul tyckte jag 👍

....ända tills han inte kunde hålla sig längre och sa att röd också är en färg 🍅

Idag blev det thaimat till lunch och italienskt till middag plus lite fika däremellan.